עדויות לקריעת ים סוף

מאמרים - היסטוריה מחקרית וארכיאולוגיה

נס קריעת ים סוףהאם ניתן להוכיח את סיפור יציאת מצרים שכל ילד יהודי מכיר טוב כלכך, את הנס שהתרחש בו אלוהים הטביע את המצרים. לאחרונה מצאו ממצאים ארכיאולוגיים לכך שבאיזור קטן יחסית בים סוף 'נקברו' מספר גדול של מרכבות מלחמה, סוסים וחיילים מהתקופה המצרית הקדומה.

 

אומנם לא ניתן להוכיח זאת מאחר ואין לנו דרך לעבור אלפי שנים אחורנית בזמן, אך עד שימציאו את מכונת הזמן, קיבצנו עדויות ארכיאולוגיות לנס קריעת ים סוף.

 

בני ישראל יצאו ממצרים מאזור הנקרא רעמסס ששכן על שפת הנילוס (שמות י"ב:ל"ז) מקום חנייתם הראשון היה ב'סכת' בקצה הצפוני של מפרץ סואץ.

ידוע לפי כתבים עתיקים שהמבצר ת'ארו היה ממוקם ליד רעמסס , שם היה הצבא המצרי מתאסף להכנות לקראת יציאה צפונה

ההיסטוריון הנודע יוספוס פלאביוס (יוסך בן מתיתיהו) כותב:
"כאיש צבא, משה הכיר את "ת'ארו", ושם הוא אירגן את הצבא הגדול ביותר, ויצאו לא'תם." (קדמוניות היהודים, ספרII , פרק .(X בני ישראל כאמור הגיעו לא'תם שהיתה על קצהו של ים סוף (שמות י"ג:י"ח-כ)

 

מפת ישראל מצרים

 

בעוד בני ישראל נמלטים מהמצרים לא'תם אלוהים מחליט לשלוח אותם לכיוון דרומה, לים (שמות י"ד:ב-ג)
באיזור ישנו ואדי יחיד שמתאים מבחינת מיקום וצורך (מספיק גדול לכמה מיליון אנשים), הוא נקרא ואדי ואטיר, הוא מוביל ממדבר ים סוף ועד לחוף הים .
יוספוס פלאביוס כותב על רדיפת צבא פרעה את עם ישראל:
"הם גם סגרו על המעברים בהם הם חשבו שהעברים עשויים לברוח,ולירות עליהם בין המצוק הלא נגיש והים... ולכן הם לחצו את העברים עם הצבא שלהם במקום בו רכס ההרים נסגר על ידי הים" (קדמוניות היהודים, ספר II, פרק XV:)
בני ישראל נתקעו באזור החוף נואיבה של היום, הם לא יכלו לנוע עוד דרומה מכיוון ששם היה בעל צפון וצבאו, גם לא צפונה כי שם היתה מצודה מצרית, מאחוריהם התקרב צבא פרעה ואילו מלפניהם היה הים. מסביבם עטפו אותם ההרים.
יוספוס פלאביוס: "שכן היה שם רכס הרים בלתי עביר שמנע את בריחתם"... (שם)

 נואיבה
החוף בו בני ישראל "נתקעו".


 מצודת המצרים
מצודת המצרים? צפונית לנואיבה.

 

ב- 1978 התגלו 2 עמודי גרניט תואמים משני צידי מפרץ ים סוף, ( מצבות לזכר הנס?) אחד התגלה בחוף נואיבה שחלקו בתוך המים והכתב שהיה עליו נשחק כמעט לחלוטין, (ב78 הרי נואיבה היו שליטה ישראלית).
לאחר מכן העבירו את עמוד הגרניט בצמוד לכביש לצורך תיירותי.
עמוד הגרניט השני נמצא בצידו השני של מפרץ ים סוף בצד של ערב הסעודית, על עמוד זה נשארו כתובות בעברית שכתובות עליהן המילים, מצרים מתו, אדום, פרעה, משה, מים, יהוה, שלמה.

עמודי הגרניט
מימין העמוד בצד הסעודי, משמאל העמוד בצד נואיבה.

 

אך מה שמו של שלמה עשה שם? ככל הנראה המלך שלמה העמיד את העמודים לזכר יציאת מצרים בזמן שלטונו (400 שנה בלבד לאחר מכן). (מלכים א' כ"ו).

ישעיהו הנביא מדבר על מצבה שייתכן שהיא העמוד המדובר: "ביום ההוא, יהיה מזבח ליהוה, בתוך, ארץ מצרים, ומצבה אצל-גבולה, ליהוה והיה לאות ולעד ליהוה צבאות, בארץ מצרים" (ישעיהו י"ט:י"ט)
לפי כל הרמזים בני ישראל חצו את ים סוף מחוף נואיבה לחוף שממול בערב הסעודית הרי היא מדיין.

"ויבאו בני-ישראל בתוך הים, ביבשה; והמים להם חומה, מימינם ומשמאלם. וירדפו מצרים, ויבאו אחריהם--כל סוס פרעה, רכבו ופרשיו: אל-תוך, הים. ויהי, באשמרת הבקר, וישקף יהוה אל-מחנה מצרים, בעמוד אש וענן; ויהם, את מחנה מצרים. ויסר, את אפן מרכבתיו, וינהגהו, בכבדת; ויאמר מצרים, אנוסה מפני ישראל--כי יהוה, נלחם להם במצרים." (שמות י"ד:כ"ב - כ"ה(

ב 1978הארכיאולוג רון ואייט צלל באזור שלפי הנראה בו התרחשה חציית ים סוף, כלומר בחלק הדרומי של חוף נואיבה, שם מצא חלקי מרכבות שהיו מכוסים בשכבת אלמוגים, האלמוגים שמרו ושימרו את מצב של חלקי המרכבות.
בקרקעית הים נמצאו גלגלים בעלי 4, 6 ו -8 חישורים, רון הוציא מהמים ציר מרכבה שאליו היו מחוברים 8 חישורים של גלגל, והביא אותו לבדיקה בקהיר אצל נאסיף מוחמד חסן - מנהל העתיקות.
נאסיף מוחמד חסן בדק את חלק המרכבה והודיע שמדובר בממצא מהשושלת ה-18 של מצרים העתיקה, זו היא תקופת שיעבוד עם ישראל במצרים.

 

גלגלי המרכבות
מימין ציר. משמאל גלגלי זהב, נמצאו על ידי רון וואייט ב- 1988 , לאלמוגים קשה  להיצמד לזהב ולכן הגלגלים  "נקיים".

 

חלקי מרכבות הזהב, נמצאו בצד המצרי של מפרץ ים סוף, כלומר נואיבה, המקום שממנו החלה חציית ים סוף, והרי מרכבות זהב שימשו לטקסים והיו שייכות לאצולה, ולא היו מיועדות לקרב כמו שאר המרכבות, מה שהופך את מקום ימצאם להגיוני – בראש נכנסו מרכבות הצבא שמיועדות ללחימה, הן שנכנסו ראשונים לים, ואילו ה"אצולה" ובני המלוכה היו מאחורה, בסוף והאחרונים להיכנס לים, ולכן כשהים "נסגר" עליהם, הם היו עדיין קרובים לחוף נואיבה.

מלבד מרכבות מצאו הארכיאולוגים עצמות סוסים ובני-אדם בקרקעית הים, אלו של המצרים וסוסיהם.

עצם ירך
מימין -  עצם ירך שנמשתה מהאיזור לעומת עצם רגילה. אוניברסיטת שטוקהולם.

 

מאז נערכו צלילות מחקר נוספות על ידי ארכיאולוגים ימיים כגון קראסברג ולארסן הנרווגים, פטרסון האוסטרלי, פונטן השבדי ורדמן וסן הבריטים. כל אחד הגיע עם ציוד משוכלל יותר והשכיל למצוא ממצאים דומים, עצמות בני אדם, עצמות סוסים, צירים, גלגלים, חלקי מרכבה וחלקי מתכת אחרים.
 

אלמוגים
אלמוגים מכסים גלגל מחובר לציר שנמצא בצד הסעודי

 

תמיד יהיו אלו שיתאמצו למצוא השערות שניוניות לממצאים כאלה ואחרים, אך ללא ספק לא קל להתעלם מהעובדה שבכוחם של ממצאים אלו לשפוך אור על כך שנס ים סוף מידיו של אלוהים היה יותר מסתם משל או אגדה אורבנית.

 

אבל המדע לא שולל את קיומו של אלוהים?             |           אבל רק טיפשים מאמינים באלוהים! לא?           |          ובכלל, אם יש אלוהים, למה יש כלכך הרבה סבל ורשע בעולם?

 

 
                                                                                                                                                                                         

האם יש סתירה בין תיאור הבריאה בבראשית פרק א' לפרק ב'?

News image

תיאור הבריאה בבראשית ב׳ יוצא מנקודת המבט של האלוהים שמתגלה לאדם ומספק את צרכיו. לעיתים החזרה היא מאפיין של הלשון העברית, שלעיתים קרובות מביאה את הכלל ואחר כך מפרטת אותו״ (,Raven 124-25 ,OTI).הפרטים הסותרים לכאורה בסיפורים מסוימים הם למעשה פרטים משלימים. הם נתפסים כסותרים רק כשהסיפורים אינם מפורשים נכונה. ה׳ ה׳ ... המשך

הרב אמנון יצחק טוען שברית משה נכרתה מול מיליון איש ואילו מול ישוע לבדו מאחורי ההר

News image

הרב אמנון יצחק טוען כי ישוע הוא לא המשיח מאחר שלטענתו אלוהים נתן תורה חדשה לישוע, במעמד יחיד, ואילו למשה הוא התגלה ביחד עם מיליון איש ... המשך

מדוע יוחנן לא ציטט כהלכה את זכריה הנביא?- תגובה לטענת הרבנים

טענת הרבנים האנטי-המשיחיים  בזכריה יב:י כתוב "ושפכתי על בית דויד ועל יושב ירושלים, רוח חן ותחנונים, והביטו אלי, את אשר דקרו, וספדו עליו כמספד על יחיד, והמר עליו כהמר על הבכור." בבשורת יוחנן יט: 37 יוחנן מצטט את זכריה יב:י ומשנה את הפסוק. במקום "והביטו אלי, את אשר דקרו" הוא כותב "והביטו אליו ... המשך

-
+
3



messianic_jews-יהודים-משיחיים

?יש לך שאלה          

בעקבות האחד          

בעקבות המשיח

לאורך התנ"ך, אלוהים מכוון אותנו בעזרת הנביאים והמלכים לעבר דמותו של "האחד" שאמור לפתור את הבעיה הגדולה ביותר של האנושות, הבעיה שהתחילה כאשר האדם הראשון מרד באלוהים - בואו ליהנות ממצגת קריקטורית העוקבת אחר "האחד". (למשיח בתורה - לחצו כאן)