ממצאים ארכיאולוגיים מוכיחים אמיתות ספר ירמיהו

מאמרים - היסטוריה מחקרית וארכיאולוגיה

הנביא ירמיהגדליהו בן פשחור ויהוכל בן שלמיהו מוזכרים בתנ"ך יחד עם עוד שני שרים נוספים, בעת שבאו אל המלך צדקיהו לדרוש את המתתו של ירמיהו הנביא. באחד מרגעיה הקשים של ירושלים, שהיתה נתונה באותה עת במצור, האשימו שני השרים את הנביא, כי הוא זורע דמורליזציה בקרב תושבי העיר הנצורה ואמרו למלך: "... יומת נא האיש הזה, כי על כן הוא מרפה את ידי אנשי המלחמה הנשארים" (ירמיה ל"ח 1-4).

 

עיר דוד

באוגוסט 2008, 2,600 שנה אחרי רגעי הדרמה ההיא, התגלתה בחפירות עיר דוד בולה ששימשה לחתימת מכתב ועליה שמו של גדליהו בן פשחור. הבולה נתגלתה מטרים ספורים בלבד מהמקום שבו נמצאה לפני שנים אחדות בולה אחרת, ועליה שמו של יהוכל בן שלמיהו. שתי הבולות עם שמות השרים שדרשו את המתתו של ירמיהו, נתגלו בחפירות שמנהלת הד"ר אילת מזר בעיר דוד. הן היו טמונות דורות רבים במעמקי האדמה, בתוך שפכי החורבן של ימי הבית הראשון.

על הבולות, כל אחת בקוטר 1 ס"מ, השתמרו בבירור שמות שני השרים בכתב עברי עתיק, שנכתבו כמקובל באותו הזמן, בשמם הפרטי ובציון שם אביהם. יהוכל בן שלמיהו, הוסיף לחתימתו, שלא כמקובל, גם את שם סבו.

 

הבולה של ירמיהו הנביא

 

איילת מזר

גילוי טביעת החותם של גדליהו בן פשחור נעשה תודות לשיטת הסינון הרטוב שהוכנסה בשנים האחרונות לשימוש בחפירות בירושלים. שיטה זו נלמדה לאחר שהוואקף המוסלמי חפר חפירה לא חוקית גדולה מאד בשטח הר הבית והשליך את השפכים בערמות גדולות מחוץ להר. הארכיאולוגים ד"ר גבי ברקאי וצחי צוויג אספו את השפכים שנזרקו וסיננו אותם בסינון רטוב. שיטה זו הניבה ממצאים רבים והוכחה לדעת רבים, כיעילה יותר מן הסינון היבש, שהיה מקובל בחפירות עד כה.

אין אלה הפעמים היחידות שבהן מתגלות בולות בעיר דוד. בשנת 1982 גילה יגאל שילה מצבור בולות בשכבת החורבן של סוף ימי הבית הראשון, במבנה הסמוך לחפירה של אילת מזר. על גבי 45 בולות מן המצבור מופיעים עשרות שמות עברים וביניהם שמו של גמריהו בן שפן, המוזכר אף הוא בתנ"ך, ששימש שר וסופר בימי המלך יהויקים.

איילת מזר

הד"ר אילת מזר אומרת, שרק כאשר אוחזים ביד את טביעות הטין הזעירות שהתגלגלו כ-2,600 שנה בשפכי החורבן, ניתן להבין עד כמה הממצא נפלא ומיוחד. "לא לעיתים קרובות", אומרת מזר, "נקרות לארכיאולוגים תגליות כאלו של דמויות ממשיות, שמנערות מעליהן את אבק ההסטוריה ומחיות את תיאורי המקרא באופן מוחשי כל כך".

החפירות בניהולה של מזר מתקיימות מטעם מרכז שלם ועמותת אלע"ד, בחסות אקדמית של המכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף עם רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים.


המאמר התפרסום בעיתון הארץ ב03.08.08 ע"י נדב שרגאי

 

 

 

 
                                                                                                                                                                                         

האם הרטרווירוסים נכנסים לתוך הדנ''א באופן אקראי?

News image

עבור רבים, תכונות משותפות בגנומים של בני אדם וקופי אדם משקפות מוצא משותף וראיה מוחצת לאבולוציית האדם, במיוחד כאשר אותם רצפים משותפים הם חסרי כל תפקיד. למה שהבורא ייצור מתוך כוונה תכונות זהות באותם מקומות של גנומים, אם הן חסרי ... המשך

האם משה כתב את התורה? עדות ארכיאולוגית

News image

 כדי להגיע לאובייקטיביות מרבית בתארוך תעודה כתובה כלשהי, יש לבחון את העדויות הפנימיות. רמזים אפשר למצוא בהתייחסות למאורעות עדכניים, למצבים גיאוגרפיים או אקלימיים, לתיאורי צמחייה ובעלי חיים נפוצים, ולמעורבות של עדי ראייה. בעזרת רמזים אלה ניתן לבסס הערכה מדויקת, לפחות במידה שמניחה את הדעת, על המקום והזמן שבו נכתבה התעודה ... המשך

אם אלוהים קיים, למה יש רוע בעולם?

News image

"אם אלוהים קיים, למה יש רוע בעולם?", את השאלה הזאת נשאלתי לא מעט פעמים על ידי אנשים שרצו לאתגר את האמונה שלי באלוהים. אבל אני דווקא רוצה לאתגר בחזרה ולהציע שעצם קיומו של הרוע הינו ראייה לקיומו של אלוהים. יש דבר כזה רוע? ראשית, אם אלוהים לא קיים, אין בכלל דבר כזה... המשך

-
+
3



messianic_jews-יהודים-משיחיים

?יש לך שאלה          

בעקבות האחד          

בעקבות המשיח

לאורך התנ"ך, אלוהים מכוון אותנו בעזרת הנביאים והמלכים לעבר דמותו של "האחד" שאמור לפתור את הבעיה הגדולה ביותר של האנושות, הבעיה שהתחילה כאשר האדם הראשון מרד באלוהים - בואו ליהנות ממצגת קריקטורית העוקבת אחר "האחד". (למשיח בתורה - לחצו כאן)