ממצאים ארכיאולוגיים מוכיחים אמיתות ספר ירמיהו

מאמרים - היסטוריה מחקרית וארכיאולוגיה

הנביא ירמיהגדליהו בן פשחור ויהוכל בן שלמיהו מוזכרים בתנ"ך יחד עם עוד שני שרים נוספים, בעת שבאו אל המלך צדקיהו לדרוש את המתתו של ירמיהו הנביא. באחד מרגעיה הקשים של ירושלים, שהיתה נתונה באותה עת במצור, האשימו שני השרים את הנביא, כי הוא זורע דמורליזציה בקרב תושבי העיר הנצורה ואמרו למלך: "... יומת נא האיש הזה, כי על כן הוא מרפה את ידי אנשי המלחמה הנשארים" (ירמיה ל"ח 1-4).

 

עיר דוד

באוגוסט 2008, 2,600 שנה אחרי רגעי הדרמה ההיא, התגלתה בחפירות עיר דוד בולה ששימשה לחתימת מכתב ועליה שמו של גדליהו בן פשחור. הבולה נתגלתה מטרים ספורים בלבד מהמקום שבו נמצאה לפני שנים אחדות בולה אחרת, ועליה שמו של יהוכל בן שלמיהו. שתי הבולות עם שמות השרים שדרשו את המתתו של ירמיהו, נתגלו בחפירות שמנהלת הד"ר אילת מזר בעיר דוד. הן היו טמונות דורות רבים במעמקי האדמה, בתוך שפכי החורבן של ימי הבית הראשון.

על הבולות, כל אחת בקוטר 1 ס"מ, השתמרו בבירור שמות שני השרים בכתב עברי עתיק, שנכתבו כמקובל באותו הזמן, בשמם הפרטי ובציון שם אביהם. יהוכל בן שלמיהו, הוסיף לחתימתו, שלא כמקובל, גם את שם סבו.

 

הבולה של ירמיהו הנביא

 

איילת מזר

גילוי טביעת החותם של גדליהו בן פשחור נעשה תודות לשיטת הסינון הרטוב שהוכנסה בשנים האחרונות לשימוש בחפירות בירושלים. שיטה זו נלמדה לאחר שהוואקף המוסלמי חפר חפירה לא חוקית גדולה מאד בשטח הר הבית והשליך את השפכים בערמות גדולות מחוץ להר. הארכיאולוגים ד"ר גבי ברקאי וצחי צוויג אספו את השפכים שנזרקו וסיננו אותם בסינון רטוב. שיטה זו הניבה ממצאים רבים והוכחה לדעת רבים, כיעילה יותר מן הסינון היבש, שהיה מקובל בחפירות עד כה.

אין אלה הפעמים היחידות שבהן מתגלות בולות בעיר דוד. בשנת 1982 גילה יגאל שילה מצבור בולות בשכבת החורבן של סוף ימי הבית הראשון, במבנה הסמוך לחפירה של אילת מזר. על גבי 45 בולות מן המצבור מופיעים עשרות שמות עברים וביניהם שמו של גמריהו בן שפן, המוזכר אף הוא בתנ"ך, ששימש שר וסופר בימי המלך יהויקים.

איילת מזר

הד"ר אילת מזר אומרת, שרק כאשר אוחזים ביד את טביעות הטין הזעירות שהתגלגלו כ-2,600 שנה בשפכי החורבן, ניתן להבין עד כמה הממצא נפלא ומיוחד. "לא לעיתים קרובות", אומרת מזר, "נקרות לארכיאולוגים תגליות כאלו של דמויות ממשיות, שמנערות מעליהן את אבק ההסטוריה ומחיות את תיאורי המקרא באופן מוחשי כל כך".

החפירות בניהולה של מזר מתקיימות מטעם מרכז שלם ועמותת אלע"ד, בחסות אקדמית של המכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף עם רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים.


המאמר התפרסום בעיתון הארץ ב03.08.08 ע"י נדב שרגאי

 

 

 

 
                                                                                                                                                                                         

העדות ההיסטורית והמשפטית לתחייתו של ישוע מן המתים

News image

או שתחייתו של ישוע היא אחד התעלולים המרושעים, האכזריים והנתעבים ביותר שאוזן אדם שמעה מעודה, או שזוהי העובדה ההיסטורית המדהימה ביותר.שלושה דברים בסיסיים קשורים בישוע:1) ההשפעה שלו על מהלך ההיסטוריה, בזכות הניסים שחולל והדברים שלימד; 2) הנבואות התנ״כיות שהתנשמו בו; 3) תחייתו מן המתים. תחייתו של ישוע מן המתים והאמונה ... המשך

אבל התלמוד טוען שישוע היה מכשף

News image

 מעצם מהותה, קשה לקחת ברצינות את השאלה, שמישהו יכול להקים אנשים מהמתים, לרפא מחלות, להעניק ראייה לעיוורים ולחולל ניסים אחרים וכל זאת על ידי כישוף. הרעיון אותו מנסים לקדם לא יותר מאשר כמה זרמים רדיקאלים השייכים לרוב ליהדות האורתודוקסית טוען שישוע למד את אומנויות הכישוף במצרים – לטענה הזאת יש ... המשך

המבחן הביבליוגרפי למהימנותה של הברית החדשה - התרגומים העתיקים

News image

אמצעי נוסף שתומך בעדות הטקסטואלית ומעיד על דיוקם של כתבי היד הוא התרגומים העתיקים שנמצאו. בדרך כלל, ״רק לעיתים רחוקות תורגמו חיבורים קדומים לשפות שונות״ (45 ,Greenlee, INTTC). כבר מראשית ימיה שאפה האמונה במשיח להפיץ את עצמה ולהגיע לכל מקום ולכל אדם.... המשך

-
+
3



messianic_jews-יהודים-משיחיים

?יש לך שאלה          

בעקבות האחד          

בעקבות המשיח

לאורך התנ"ך, אלוהים מכוון אותנו בעזרת הנביאים והמלכים לעבר דמותו של "האחד" שאמור לפתור את הבעיה הגדולה ביותר של האנושות, הבעיה שהתחילה כאשר האדם הראשון מרד באלוהים - בואו ליהנות ממצגת קריקטורית העוקבת אחר "האחד". (למשיח בתורה - לחצו כאן)